Facilitaire dienstverlening is een verzamelterm voor diverse ondersteunende diensten die bedrijven of organisaties aanbieden. Het richt zich op het beheer en onderhoud van gebouwen en ook installaties en omvat ook de levering van producten en diensten die nodig zijn voor het dagelijks functioneren van de organisatie. Hieronder vallen bijvoorbeeld taken als catering, schoonmaak, beveiliging, technische dienstverlening en facilitaire inkoop. Een eenvoudig voorbeeld is vaak de bedrijfskantine. Deze wordt bij veel bedrijven door een externe partij gecoördineerd. Zo hoeft een bedrijf er zelf geen mensen neer te zetten en kunnen ze gebruikmaken van de kennis en ook expertise van de facilitaire dienstverlener die dit al jaren bij allerlei verschillende soorten bedrijven doet. facilitaire dienstverlening is daarom ook vaak één van de meest onderschatte taken binnen een bedrijf.
Weet welke werkzaamheden er nodig zijn
Niet ieder bedrijf heeft dezelfde werkzaamheden als het gaat om de facilitaire zaken binnen het bedrijf. Omdat het ontzettend breed kan zijn, is het dus ook aan te raden om dit vooraf in kaart te brengen. Alleen dan krijg je inzichtelijk wat er eventueel gedaan moet worden, hoe je dit vorm wilt geven en ook vooral wat er eventueel anders kan en moet. Wat je vaak ziet, is dat de facilitaire dienstverlening binnen een bedrijf door de koffiejuffrouw wordt gedaan. Uiteraard mooi voordelig, maar heel handig is het niet. Omdat deze persoon waarschijnlijk geen kennis van zaken heeft, is de kans groot dat dit vroeg of laat een keer fout gaat. Je kunt je natuurlijk niet veroorloven dat je straks belangrijke klanten over de vloer krijgt en de koffie is niet aangevuld. Omdat het takenpakket wat bij het facilitaire aspect hoort enorm groot is, is het goed dit eerst voor jezelf en het bedrijf in kaart te brengen.
Ga aan de slag met het maken van een plan
Zonder plan kun je natuurlijk helemaal niets. Omdat het belangrijk is gestructureerd te werken, is een goed plan essentieel. Nu je weet welke taken er gedaan moeten worden, is het maken van een plan natuurlijk een stuk makkelijker. In dit plan wordt bijvoorbeeld opgenomen welke werkzaamheden er moeten worden uitgevoerd en op welk moment, maar staat er ook in vermeld op welke manier. Het belangrijker hieraan is, is dat dan iedereen dezelfde uniforme werkwijze hanteert, waardoor het niet uitmaakt wie de facilitaire voor zijn of haar rekening neemt binnen de organisatie.
Uitbesteden of niet?
Wanneer je een relatief klein bedrijf bent, met een handjevol werknemers, dan zullen de taken die bij het facilitaire gedeelte horen minimaal zijn. Voor het laten aanvullen van de voorraden en het reinigen van één koffiezetapparaat loont het zich natuurlijk niet om een bedrijf in te schakelen. Het is daarom dus wel verstandig een afweging te maken. Echter is het wel zo dat wanneer je direct vanaf het begin kiest voor een externe partij, er ook heel snel kan worden opgeschaalt op het moment dat je wel groeit met je bedrijf. Doordat alle processen zijn vastgelegd, is het een kwestie van extra handen inschakelen om hetzelfde ook voor 10, 20 of misschien zelfs wel 50 werknemers te doen.