Educatieve toolkit en online spel gelanceerd voor Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed

Tripzbeheer NIEUWS

De Europese Commissie lanceert een toolkit voor leraren in alle 24 officiële talen van de EU. De doelgroep van de toolkit zijn leraren en leerlingen van de lagere en secundaire school (leeftijd 10-15 jaar). De toolkit helpt leerkrachten om bij lessen en klasgesprekken jongeren spelenderwijs kennis te laten maken met het rijke en diverse culturele erfgoed van Europa.

Wat zit er in de toolkit?

  • Een docentenhandleiding legt uit hoe de toolkit te gebruiken en introduceert alle elementen.
  • Twee lesplannen.
    • In de eerste les speelt een online spel over cultureel erfgoed een centrale rol. Docenten kunnen dit spel gebruiken om het onderwerp op een speelse en educatieve manier te introduceren.
    • In de tweede les worden leerlingen aangemoedigd om de Europese dimensie van hun cultureel erfgoed te verkennen.
  • Zestien concrete projectvoorstellen om samen met studenten uit te voeren binnen of buiten het klaslokaal, bijvoorbeeld:
    • Pop-upartiesten: kunstworkshops meenemen in de klas
    • Tijdcapsules: hoe zou uw dagelijks leven er over duizend jaar uitzien?
    • Een monument adopteren: word de persoon die gekoppeld is aan je favoriete monument!
    • DiscoverEU: uw Europese bucketlist: een lijst samenstellen van hun top vijf – cultureel erfgoed – plaatsen om te bezoeken
    • We gaan dansen! Traditionele dansen leren uit heel Europa
    • Het Europees erfgoedlabel: verkenning van de mijlpalen van de Europese schepping
  • Het online spel “Speurtocht naar cultureel erfgoed” is toegesneden op studenten tussen de 10 en 12 jaar oud en tussen 13 en 15 jaar oud. De game laat jongeren kennis maken met het Europees cultureel erfgoed en zorgt voor gespreksstof. Je kunt de game spelen met twee of in groepjes, met de leerkracht als begeleider.

Meer informatie vind je hier.

:
Educatieve toolkit en online spel gelanceerd voor Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed


PRAKTISCH

geen downloads

COMBINEREN

CONTACT

http://